Oskar Rostad 50 år som speiderleder.   (Fra avisa Demokraten 03.11.2017.)
Oskar Rostad (67) ble tildelt NSF`s Hederstegn etter 50 trofaste år som speiderleder i Rolvsøy speidergruppe 24.oktober 2017.
Oskar startet allerede som speider i 1963, i den gang 1. Rolvsøy speidergruppe av Norges speiderguttforbund.
Og den trofaste speiderlederen har ingen planer om å legge speiderhatten på hylla riktig ennå, til tross sin nylige tilværelse som pensjonist.
– Så lenge helsa holder blir jeg. Jeg har vært med å holde fortet her i så mange år, og er klar for enda flere, konstaterer han.

Nytt og spennende
Det var som 13-åring Rostad hadde sitt første møte med speideren, etter det en nedgangstid ble forsøkt blåst nytt liv i Rolvsøytroppen, gjennom rekruttering på skolene.

– Vi var vel en 4 gutter i klassen som ble med i troppen da. For meg som var oppvokst på gård og all fritiden ble brukt til arbeid på gården, var dette en helt ny opplevelse. Jeg lærte alt i fra hvordan knyte knuter til førstehjelp og syntes det var kjempespennende. Og ikke minst friluftslivet og turer i skog og mark var veldig stas, forteller han. Fire år senere ble Rostad Speiderleder, et verv han altså fortsatt har den dag i dag.
– Jeg har vel likt meg sånn tålig greit da, ler han.

Forandringer
Med årene er det mye som har forandret seg, både teknologien og de små speiderne.
– Før sendte vi med barna håndskrevne lapper hjem med beskjeder og sånt. I dag går det meste over Facebook og mailer. Så det er den største forandringen, forteller Rostad. En annen ting som har forandret seg ifølge speiderlederen er barnas evne til å konsentrere seg.

– Jeg ser at det er mye vanskeligere for barna i dag enn før. Det er nok et større press på skolene i dag og de er slitne når de kommer hjem og skal videre på fritidsaktiviteter. Det blir mye tulling og skøyerstreker, humrer han.

Bra for kropp og sjel
Interessen for speiding har gått i bølger gjennom årene, men i dag har de om lag 50 medlemmer i Rolvsøyspeiderne og rundt 800 medlemmer i Fredrikstad totalt. Speiderbevegelsen er en av verdens største barne- og ungdomsbevegelser og har om lag 40 millioner medlemmer i nesten alle land. Idéen bak speiderbevegelsen er å utvikle barn og ungdom fysisk, mentalt og spirituelt, slik at de blir ansvarsbevisste mennesker som kan spille konstruktive roller i samfunnet.

– Det som er så flott med speideren er at det passer for alle. Det er en flott fritidssyssel for både kropp og sjel hvor man lærer alt i fra hvordan tenne bål til pakking av tursekk og hvordan man skal klare seg i skogen på egenhånd. Vi er på mange spennende turer og leirer og har det veldig gøy, konstaterer Rostad.